Tour de Vignemale praktisch

Welke tour de Vignemale ?
Er zijn meerder mogelijkheden voor een mooie wandellus rond de Vignemale. De meest klassieke is Gavernie - Bujaruelo - Panticosa - Ref. Wallon - Ref. Baysselance - Gavernie (link naar fiche). Ik was ook voor deze route gestart, met een extra nacht in Ref. d'Oulettes de Gaube om de twee toppen, de Petit en de Grand Vignemale, er bij te kunnen nemen.
Tijdens de tocht zelf is dit omgegooid omdat de top een dag vroeger moest komen. En dus moest er op het einde een extra etappe ingeschoven worden. Die extra etappe is erg ongebruikelijk en zou ik niet aan iedereen aanraden.

De etappes, dag aan dag :

Dag 1 : Gavarnie (1375) - Porte de Boucharo (2270) - St-Nicolas de Bujaruelo (1335)
De etappe is normaal 5 h +900m -950m. Ik vertrok niet in Gavarnie dorp, maar aan de Gîte de la Saugué en deed dan ook nog eens een omweg langs de Cirque de Gavarnie en de Refuge des Sarradets wat dan neerkomt op 9h stappen +1700m en -1750m. Kortom wat aan de zware kant voor één dag.
De standaardroute volgt een duidelijk pad (T2/T3) ; helemaal op het einde is het wat zoeken door de vele houthakkers- en koeiepaadjes. Het extra stuk van de Gîte de Saugué (1610) naar de Cirque de Gavarnie volgt grotendeels de GR10 en dan het toeristenpad. Het extra stuk over Col des Sarradets (2589) is technisch veel zwaarder (T3/T4).
Overnachting in Refugio de Bujaruelo. Dit is een klassieke stop voor de GR11 maar het trekt ook mountainbikers, rotsklimmers en dagstappers aan. Ik zette het tentje op de gigantische trekkersweide en at in het restaurant van de berghut. Zeer vriendelijke ontvangst, lekker eten, netjes. Douches, Wifi, stroom.

Dag 2 : St-Nicolas de Bujaruelo (1335) - Puerte de los Mulos (2594) - Ref. Oulettes de Gaube (2158)
De etappe is 6h30 +1450m -625m. Het eerste deel, tot ca. 2000 m, volgt de GR11. Er zijn twee paden (één linkeroever, één rechteroever) die vervolgens naar de Puerte de los Mulos / Col des Mules leiden. Ze zijn beide niet gemarkeerd en de plaats waar ze de GR11 verlaten is niet aangegeven. Gemakkelijk pad (T2) tot ca. 2200 m, bergpad (T3) de rest van de etappe.
Onderweg loop je de hele tijd onder de zuidwand van de Vignemale door. De klassieke beklimming langs deze kant (Corredor de Moskova) is erg lang, met een complex routeverloop. Als ik de etappe zou herdoen, zou ik niet de hele tijd de GR11 volgen, maar een stuk over koeiesporen op de W-oever, om een beter zicht te krijgen op die fameuze zuidwand. 
De Refuge d'Oulettes de Gaube kijkt uit op de magnifieke noordwand van de Vignemale. De hut is ruim en modern. Ook hier goede ontvangst en heerlijk eten. Douches en stroom afh. van het weer.

Dag 3 : Ref. Oulettes de Gaube (2185) - Petit Vignemale (3032) - Refuge de Baysselance (2651)
Zelfs met de Petit Vignemale erbij is dit een vrij korte etappe : 4h30 +900m -400m. Ideaal om de route naar de Grand Vignemale op het gemak te bekijken en om het aanloopstukje (dat ik het donker wordt gedaan) al eens te gaan verkennen.
De route volgt de GR10, behalve voor de topgraat. Ook die wijst zichzelf uit. Bergpaden T3.
De Refuge de Baysselance zelf vond ik geen aanrader. De meeste kamers zijn krap en slecht verlucht en ze heeft (net als de hutten aan de Gran Paradiso, de Ecrins, de Mont Blanc, de Monte Rosa, ...) last van teveel mensen die veel te hard gefocust zijn op die toppoging morgen. Geen douches, doorgaans geen stroom. Toch zitten er ook veel GR10-gangers, aangetrokken door een nacht op de hoogste plek van de hele GR10.

Dag 4 : Ref. de Baysselance (2651) - Vignemale Pique Longue (3298) - Ref. de Baysselance - Col de Labas (2719) - Refuge d'Estom (1810) - Biv. Pouey-Caut (1530)
De top H/T : duur en moeilijkheid sterk afhankelijk van de condities. In mijn geval : 4h +750m -750m. Alpien wandelen T6 / gemakkelijk alpinisme F/PD.
De oversteek over de Col de Labas : 4h +200m - 1350m (T3/T4)
De route over de Col de Labas begint met ongeveer 1 km horizontaal traverseren op een smal paadje, vlak langs de afgrond. De afdaling van de Col was nu een heerlijk lang smetteloos sneeuwveld, maar later op het seizoen is het een eindeloze puinberg (en zou ik de Col de Gentianes nemen). Vanaf ca. 2250 m terug een gewoon goed gemarkeerd bergpad (T2/T3).
Ik zette de tent op vlak bij de Cabane de Pouey-Caut. In dit bivakhutje slapen was geen optie - wat was dat daar een smerige boel. De dag erna besefte ik dat ik had moeten doornijpen en die pijnlijke 1 h extra klimmen erbij nemen tot de Refuge Russel, een prachtig onderhouden onbewaakte berghut.

Dag 5 : Biv. Pouey-Caut (1530) - Ref. Russel (1980) - Col de Culaus (2565) - Granges de Bué (1540) - Gîte de Saugué (1610)
Dit komt neer op ca. 8h +1400m -1300m.
Ik vond mijn inspiratie voor deze etappe in deze blog.
De paden tot Ref. Russel en vanaf Granges de Bué zijn uitstekend gemarkeerd (T2). Het stuk van Ref. de Russel tot de Col de Culaus is een perfect bergpad, maar niet bewegwijzerd. De afdaling van de Col tot bij Lac d'Antarrouyes is padloos over lastig terrein (T4), de rest van de afdaling een perfect bergpad (T3).
Ik vond het persoonlijk een schitterende etappe. Maar ik kan me evengoed voorstellen dat sommige mensen het blokkenveld na de Col de Culaus een nachtmerrie vinden, zeker als je het doorsteekje naar de Crête de Heche (met pad) niet vindt. In elk geval : je zal hier geen mens tegenkomen.
Overnachting opnieuw in de Gîte de Saugué. Perfecte no-nonsense service, heerlijk eten. Een aanrader. De auto bleef hier in alle veiligheid 5 nachten staan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

18 Juli - Aneto in koninklijke stijl

15 Juli - Aankomst in Andorra