3 juli Bezoek aan het Circus

Straffe etappe van Gite Le Saugué boven Gèdre naar Bujaruelo dat al sinds de middeleeuwen een pleisterplaats is op de pelgrimsweg naar Compostella.
Alles draaide om de Cirque de Gavarnie met de Grande Cascade als superstar in dat circus. Ik heb ondertussen al mijn portie cirques (corries, keteldalen) en watervallen gezien, maar dit is van een andere dimensie. Niet alleen veel groter, maar ook totaal anders dan de rest van de bergen er om heen.
Ik ging uit van slecht weer en had een meer directe route gepland. Maar het bleef goed dus werd de tocht uitgebreid met een omweg tot aan de voet van die tientallen watervallen en de pittig klim langs l'echelle des Saradets, een reeks richels waarmee je als (ervaren!) wandelaar het circus langs de achterdeur kan verlaten.
Daarna bleef het mooi natuurlijk. Het zicht op de Brèche de Roland (ik trok een uur of zo op met een kerel uit Breda die het over de Brèche van Ronald had) en de groene Val d'Ara waar ik nu verblijf.
Hoogtepunt van de dag: marmotten observeren die gewoon doen wat ze anders doen als er geen mensen in de buurt zijn. Vooral eten blijkbaar. Bloemetjes - gras is minder gewild. 
De Cirque vanop de Col de Sarradets
De fameuze Brèche de Roland

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tour de Vignemale praktisch

18 Juli - Aneto in koninklijke stijl

15 Juli - Aankomst in Andorra