Proeven van de Province

Ik moet iets bekennen.
In plaats van mijn favoriet vervoer naar de bergen (de trein uiteraard) ben ik deze keer gereden. Voila - het is eruit. Trager (als je de gewone wegen volgt) of stukken duurder én saai (optie snelweg).  Ik koos voor de routes nationales en heel veel stopjes onderweg. Ik deed er twee dagen over, niet efficiënt maar wel relax in vakantiesfeer.
Keer op keer kwam ik op oude pelgrimskapellen, kastelen (ruïnes of prachtig onderhouden), kruidentuinen, hoeves, dorpscentra... Met als uitschieter Blois, in de middeleeuwen een van de belangrijkste steden van Frankrijk, nu een gezellig klein stadje. Kortom : rustiek, mooi oud, natuursteen met wat statige bomen errond, ideale setting voor een jeu de boule of een aperitief. Het stereotiep beeld van het charmante maar onhippe dorpsleven buiten Parijs en een paar andere grote steden. La Province quoi.
Ik start mijn tocht in Gîte le Saugué (1605), een kleine berghut / gîte d'étape met een machtig zicht op de Cirque de Gavarnie. Erg rustig, we zijn met 8 in een gîte die er 3 a 4 keer meer aankan. De gerante is erg zakelijk, maar biedt een superservice. Ik laat hier met een gerust gemoed de auto een hele week staan. Het weer is veel beter dan het weerbericht aangeeft. Heerlijk, er van genieten tot het net het ongekeerde is.
Het plateau de Saugué biedt een machtig zicht op de Cirque de Gavarnie.
De Gite.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tour de Vignemale praktisch

18 Juli - Aneto in koninklijke stijl

15 Juli - Aankomst in Andorra