6 juli vm - Top 5 sterren

Vandaag deed ik eigenlijk twee (korte) dagtochten na elkaar. De eerste was de top van de Vignemale (3298). Die zou ik alleen doen als het weer meezat en het was gewoon schitterend weer.
Ik stond samen met nog wat Spanjaarden en Fransen op rond 5h30. Rond 6 h was ik klaar en vertrok dus rustig. Beetje bij beetje kwamen de toppen in de omgeving in de opkomende zon, geen wind, kraakhelder uitzicht... Bij het begin van het sneeuwveld ging het aanrijgen van de crampons supervlot en voor ik er erg in had was ik helemáál alleen op het gletsjerplateau en even later ook op de top. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, zó'n populaire berg helemaal alleen, in perfecte stilte. Een magisch moment.
Er helemaal in opgaan, in die emotie, zat er niet in. Er was nog een pittige afklim waar je supergeconcentreerd moet blijven.
Rond 10h30 terug in de Baysselance hut om ook daar nog eens een hele tijd in het zonnetje te zitten genieten.
Richting Cirque de Gavarnie zit de vallei in de wolken.
De aanlooproute naar de gletscher loopt helemaal over harde sneeuw. Schitterende condities.
Prachtig zicht op Neouveilles (links) en Cirque de Gavarnie. Marboré, Breche de Roland en Taillon stelen de show.
Het moment van de waarheid. Sneeuwcouloir of rotsplaten ? Ik klim omhoog langs de couloir maar daal wijselijk af over de rotsplaten recht onder de top. 
Decompresseren na de afklim. Chaussenque, daarna Petit Vignemale waar ik gisteren op stond.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tour de Vignemale praktisch

18 Juli - Aneto in koninklijke stijl

15 Juli - Aankomst in Andorra